Barn som besöker museet och tittat på delar av utställningen

Mysigt höstlov med massa pyssel!

Höstlovet är en perfekt tid för pyssel, mys och kanske även lite rys. Hos oss får barnen både leka, pyssla och lära sig om leksakernas historia. Vi håller öppet varje dag mellan kl 10-17 och pysselborden står framdukade under hela veckan.

Under höstlovet passar vi öven på att bjuda in till två kvällsvandringar. Tisdag 31 oktober (Halloween) och lördag 4 november (Alla helgons dag) ordnar vi med rysmysig vandring runt Skeppsholmen. Vi anordnar även pumpatävling och kvällslek i samarbete med OperationAid för att hjälpa barnen i Ukraina. Missa inte att umgås tillsammans samtidigt som ni bidrar till något bra!

Mysrysig vandring runt Skeppsholmen

• 31 oktober samt 4 november
  • Samling utanför museumet klockan 16, vandringen pågår ca 30 minuter och startar ca 16.15.
  • Pumpatävling – ta med dig en pumpa (glad, läskig eller tokig) så är du med i tävlingen!
  • Alla utklädda barn får varmkorv
  • Spännande vandring i mörkret runt Skeppsholmen
  • Kvällslek på Stockholm Toy Museum som håller öppet till kl 19.

Pumpatävling

• Gör en (eller flera) pumpor hemma tillsammans
  • Lämna in pumpan till oss vid valfri kvällsvandring (31 okt eller 4 nov)
  • För varje inlämnad pumpa skänker Stockholm Toy Museum 30 kr till OperationAid
  • Efter höstlovet kommer en jury utse vinnarna, priserna är;

– 1 pris: En kryssning för hela familjen med Vikingline

– 2 pris: En lunch för hela familjen på Torpedverkstaden

– 3 pris: Årskort på Stockholm Toy Museum för hela familjen

Passa på att boka biljetter till höstlovet redan nu – klicka på knappen nedan!

För Ukrainas barn

Höstlovet ger oss en chans att hinna stanna upp i vardagen och kanske spendera en dag eller två tillsammans. Att hitta på något roligt en vanlig tisdag och göra mörkret till något mysigt genom att tända ljus och läsa sagor. För oss på Stockholm Toy Museum känns det viktigt och roligt att ordna aktiviteter som både bjuder in till gemenskap och dessutom bidrar till att hjälpa de barn som lever i krigets Ukraina.

Passa på att tillsammans skära ut och skapa pumpor. Det är en mysig aktivitet som alla kan delta i (är man för liten för att skära själv kan man rita på pumpan istället). Era pumpor kommer sedan att bidra till att hjälpa andra barn och familjer – dessutom kommer de lysa vacker vid våra kvällsvandringar runt Skeppsholmen!

Vill du läsa mer om OperationAid och deras arbete i Ukraina – klicka här!